Trip Blogger Putrajaya : Jelajah Pantai Timur : Edisi 4

Hari terakhir bercuti di Pantai Timur,
Bangun dengan kicauan burung dan kokokan ayam di Kg Tok Has,Jerteh,sangat tenang,sejuk dan nyaman,dapat pulak mandi air perigi yang sangat laaaaa.....fuhhh tak terkata,sejuk tapi best,rasa macam nak mandi lama2 nasib baik la ramai lagi yang tunggu turn...huuhuu...
Selesai bersarapan,kami meminta diri dari keluarga Qaseh tuk meneruskan perjalanan di Negeri Terengganu,
dalam perjalanan kami singgah di Masjid Ulul Albab atau Masjid Kayu di Jerteh ini,tuk merakam kenangan dan masjid ni unik kerna di bina sepenuhnya dari kayu,sangat cantik senibina melayu lama nya,banyak jugak ukiran-ukiran kayu asli Melayu.

cantik kan,Cik Ngah yg paling depan naik,excited terlebih..heehee

sangat awesome

anak dara sunti...ahahahaaa....
sang teruna pujaan hati...ahahaha

merenung dari jendela hati ewahhhh.....

cantik kannnn....

Sebelum terus ke destinasi tersebut,Cik Ngah mengajak ahli rombongan lain singgah di rumah housemate di Kg Gong Nering,saja jalan-jalan nak kenal rumah dan kebetulan adiknya akan melangsungkan perkahwinan 2 3 hari lagi,kami di jamu pulak mihun goreng dan kuih-muih yang memang sedap.

Seterusnya kami menuju ke Taman Tamdun Islam dan Masjid Kristal,tapi kami tak masuk pun ke Taman Tamadun Islam,pertamanya kekangan masa dan keduanya cuaca sangat panas,dan kami nak ke tempat lain lagi..huuhuu......

pintu masuk

sempat lagiiiii

masjid kristal.....

cantik.....awan pun cantik,subhanallah....

sempat berhat dan posing2....
Kami teruskan perjalanan ingin ke Pasar Payang,tapi sebelum tu cari benda wajib dulu iaitu keropok losong la...heehee...sekali lagi Waze dan internet di hujung jari amat membantu...huhuuu...beli keropok,ada pulak yang belum sampai mana2 dalam kereta dah belasah keropoknya...haahaa...tak tahan la tu...heehee

singgah di Kak Yah Keropok Lekor di Kg Losong Hj Su

tu diaaaa panas2 lagi......
Habis memborong keropok kami terus ke Pasar Payang,jalan agak sesak dan jem,parking pun agak susah,2 3 kali jugak la pusing tuk dapatkan parking....huuhuu....
yeayyy dah sampai pasar payang.....

jalan2

batik cantik2 tau

najeeb dan syahir dok shopping kain batik

banyak jual pakaian dan kain batik

batik cantik2
Kat sini memang syurga batik,macam-macam ada,Cik Ngah minat juga dengan batik tapi kain pasang batiknya banyak bermanik dan gold dust jenis sutera plak tu...huuuhuuu i ni malas nak layan menjaganya,pakai yang mudah2 sudahhhhh....huuhuu....tapi ada juga la sepasang dua,cuma jarang nak pakai.
Dah habis pusing dalam pukul 6 ptg dah,memandangkan hari nak hujan dan perkiraan jangka masa perjalanan ke Putrajaya agak panjang kami batalkan niat untuk ikut laluan tepi pantai dan terus masuk highway je dan kembali ke Putrajaya,perjalanan malam yang agak mencabar,Dalam pukul 4 pagi baru lah sampai di Putrajaya.
posing2 sebelum gerak balik

brader MK

buah-buahannnn

selamat tinggal teganu

bazar warisan depan pasar payang

laluan balik,dalam keta sempat nikmati seja nan merah...heehee

Berakhir sudah perjalanan kami,semoga berjumpa lagi di next trip ye...heehee...cadangan dah di buat nak ke belah utara pulak.....nanti kan Insya Allahhhh....

bisik-bisik:
terima kasih semua,sayang2 ku ahli rombongan
terima kasih Mr D banyak membantu...